göthbergdesign
designgöthberg
Papyrus Mölndal
Kalligrafi,
kampanj för ett grafiskt papper
1985
Inger Göthberg, grafisk formgivare, layout och original, är född och uppvuxen i Stockholm.
I tidiga år är Inger fascinerad av behandling och hantering av tyg och textil. Att sy och att klippa till. Hon umgås därför med tanken att det är detta hon vill komma att ägna sig åt. Det har hon också gjort, under alla år, men endast som hobby.
I stället tar intresset för teckning och målning över, och hon hamnar, då yrkeslivet ska ta vid, på reklamavdelningen hos bokförlaget Rabén & Sjögren, samt studier vid Grafiska Institutet, och Inger ges ett ypperligt avstamp för sitt yrkesliv.
Bengt Göthberg, grafisk formgivare, typograf och art director,
samt skriver, är född och uppvuxen i Göteborg.
I unga år upptäcker Bengt alla Albert Engströms »gubbar», då dessa har ett gömsle i familjens bokhylla. Nu blir kolstift och krita hans primära verktyg. Han dekorerar skolans »svarta tavla» med gubbar inspirerade av Engström. Läraren roas och utför någon gång eget tillägg, inom ram, »låt stå!».
Det kom att visa sig att Bengt också hade stor fallenhet för skolämnet: välskrivning. Och han roades av att forma och driva bokstäverna långt utanför lärobokens förebilder. Det blir därför inte gubbar och kolstift, utan böjelse och passion till våra bokstäver, som visar vägen till studier på Konstindustriskolan i Göteborg. Därefter Grafiska Institutet i Stockholm.
Bengt ingick i juryn för Svensk Bokkonst 1975, som årligen utser
landets »grafiskt bästa böcker».
Stora Fine Paper Mölndal
Förpackningsdesign
1997
uppmärksammad av:
packaging graphics + design,
Rockport Publishers, USA, 2000
bengt.gothberg@gmail.com 070 544 90 40
1975 startar Göthberg Design sitt designkontor i Stockholm.
Bokförlaget Almqvist & Wiksell blir den första uppdragsgivaren. Och bokdesign de första uppdragen.
Ibland ett bokomslag. Ibland typografi, layout och grafisk form med beredning av helt bokprojekt.
Bokens pärmar och omslag är inlagans förpackning, omslaget förmedlar i korthet förpackningens innehåll. Därutöver förmedlar förpackningen känslor, attityder och värderingar.
En ny bok, eller en ny tidskrift, betraktas ofta på likvärdigt sätt. Gärna sker mötet med att den bläddras bakifrån.
Det kan gå fort, snabbt överstökat, ett ögonblicks verk.
Gav det något bestående? Lämnar det några avtryck?
Alstret måste klara »blädderprovet». Ny chans ges sällan.
Med andra ord, och som så ofta:
»man får endast ett tillfälle till ett bra första intryck».
Förpackningen har en kraft, en uppgift, att även påverka genom sitt visuella språk.
Långt mer än att beskriva sitt innehåll.
Människor påverkas av det dom ser.
Genom denna tidiga insikt – 70-talets andra hälft – utvidgas designkontorets inriktning, nu även till annan kategori av förpackning.
Och då, inte minst, till »förpackning av hela verksamheter».
Vi börjar studera Corporate Identity. Några svenska benämningar och uttalad kunskap var svårt att finna i vårt land. Men utanför … ja, där fanns en hel del exempel och förståelse att hämta. Ett flertal utländska företag fick ett nästan femtioårigt försprång.
Som vi minns det, efter flertalet decennium, ordet och begreppet varumärke fanns inte i allmän vokabulär.
Och svensk företagsvärld var, under sjuttiotalet, föga medveten om den påtagliga och viktiga konkurrenskraft,
som verksamhetens visuella språk förmedlar.
All kunskap når vårt intellekt via våra fem sinnen.
Prioritet öra och öga. Emellertid, mänsklig hjärna litar mer till ögats intryck. Örats intryck blir ofta flyktig tanke.
Visuella uttryck, i likhet med:
typografi, grafisk form, bild och färg – är ögats språk.
Ögats språk på väg till hjärna och intellekt.
Som vi vet: Viktigt hur det ser ut. Viktigt hur det uppfattas.
Ögats språk vägleder beslut. Öppnar väg för värdering,
öppnar väg för känsla, öppnar väg för attityd.
Ja, i högre grad än vi ofta tror.
Visuella budskap bör vårda sina uttryck.
Minns därför – synintryck är intellektets primära föda.
1980 flyttar designkontoret sin verksamhet till Göteborg.
Åtskilliga av våra designuppdrag har blivit rikligt uppmärksammade, nationellt och internationellt, och blivit publicerade i böcker och skrifter.
funkis i skår – husen, livet och tiden, 144 sidor, format 180 x 290 mm
utvald av: Svensk Bokkonst 2007
Barnett's Fine Paper and Board London
Stora Art, a woodfree, special coated paper with a smooth, high gloss surface, 24 sidor, format 235 x 300 mm
1988
I tidskriften Bokvännen [427] Sällskapet Bokvännerna (1995, årgång 50, sid 38) står följande att läsa:
» … kunde även rekommendera Kenzaburo Oës första roman på svenska, Mardrömmen. Mycket ovanlig.
Vad som gör den ännu mer ovanlig är den typografiska utstyrseln. Romanen på 208 sidor är satt med ojämn högermarginal, oss veterligt den enda längre roman på svenska som är det. Formgivare var Bengt Göthberg.
Nu efterlyser vi fler böcker med liknande utstyrsel.
Om vi får in tillräckligt många tips på böcker med ojämn höger skall vi försöka att ordna en utställning.»
Vi kom aldrig att sända över våra alla förslag till tidskriften Bokvännen, trots att vi då redan formgivit åtskilligt med böcker, av skiftande innehåll, och ojämn höger, som tidskriften benämner det.
Benämningen antyder att det inte är ett naturligt förhållande för tryckta texter, att det är estetik.
Men så är det naturligtvis inte.
Våra bokstäver är olika breda, vårt skriftspråk har avstavningsregler.
Rak högerkant är därför att våldföra sig på typografin.
Rätt uttryck är fast utslutning, samma avstånd mellan alla ord, och olika långa rader som naturlig följd.
Vilket är normal typografisk behandling, av löpande text.
Den första bok, som Bengt Göthberg formger, gavs ut 1967 – boken blir också hans första, med fast utslutning.
Romanen Mardrömmen kom ut 1969 på Gebers förlag. Omslag och grafisk form: Bengt Göthberg.
Kenzaburo Oe erhöll nobelpriset i litteratur 1994.
Indevo Göteborg
Målning på duk 300 x 400 cm,
bilden tillkom i anslutning till ett
ombyggnads- och inredningsuppdrag
för göteborgskontoret
1988
• • •
typografi och grafisk form
är ögats språk
till hjärna och intellekt
till insikt och kunskap
till känsla och värdering
med hjälp av
visuell överföring och grafiska uttryck
och egentligen
inte mer märkvärdigt än så
gothbergdesign.se/böcker. gothbergdesign.se/bok-formgivning. gothbergdesign.se/bok-design. gothbergdesign.se/typografi. gothbergdesign.se/layout. gothbergdesign.se/bokomslag.